Loading
 
 
sandrasmets.nl / fotografie / transitie charlois
Romantische foto's van Charlois
(NRC Handelsblad, 19 juni 2010)

Met enkele sixpacks bier achterop fietste fotograaf Marga van den Meydenberg naar een slooppand dat ze had ontdekt in het Rotterdamse Charlois. Haar vriend volgde haar steeds op enkele minuten afstand - in sommige buurten neem je geen risico. Van den Meydenberg was met nog drie fotografen gevraagd door Galerie Hommes om de transitie van Charlois vast te leggen. In de dichtgetimmerde flat die zij hiervoor uitkoos, waren na de ontruiming twee gezinnen blijven wonen die ze wilde portretteren. Toen die dat toch niet wilden, trof de kunstenaar er opeens nieuwe bewoners. Die wilden wel meewerken, in ruil voor bier.

De foto's hangen nu in Hommes: een vervuild portiek, mensen die betimmeringen wegslepen, armoedige slaapplekken. Een foto van twee zwervers is aandoenlijk. Ze bivakkeren op twee matrasjes en leven zo te zien op bier en yoghurt, maar hebben ook schoonmaakmiddelen om hun verblijf zo keurig mogelijk te maken. Een van hen heeft een bebloed hoofd. Het is een hard leven tussen de nieuwe flatbewoners.

Charlois scoort een 3,9 op de veiligheidsindex. Dat is laag. Maar in de kunstwereld hoor je juist enthousiaste geluiden over deze wijk, die intussen Art Village wordt genoemd. Tijdens de recessie van de jaren tachtig trokken middenstanders er weg en kwamen panden leeg te staan. Nu wonen er vierhonderd kunstenaars. Hun maandelijkse open dagen en kunstmarktjes zijn een aanrader.

Een van hen is Sjoert Willemstein, die foto's maakte van de omringende haven waarvan de economische fluctuaties zo bepalend zijn voor dit gebied: de failliete droogdokmaatschappij, de containerlandschappen, de nieuwe ss Rotterdam. De serie doet denken aan de robuuste wederopbouwfotografie van de jaren vijftig, maar is minder uitgesproken. Het is meer alsof hij gewoon gekiekt heeft wat hem opviel.

Op zich past dat weinig uitgesprokene bij het onderwerp: Charlois heeft niet één gezicht. Dat die twijfel ook iets moois kan opleveren bewijst de vierde exposant, Janine Schrijver. Op haar avondfoto's van parkjes en onooglijke architectuur lichten de kleuren magisch op dankzij een lange sluitertijd. Dat is romantisch mooi, al benadrukken die lichten ook de vijandige hekken op alle foto's, symbool van onveiligheid. Angst en schoonheid, een mooie samenvatting van Charlois.

Transitie, Galerie Hommes: www.hommes.nl  (foto: Janine Schrijver) 

sandrasmets.nl / fotografie / transitie charlois