Loading
 
 
sandrasmets.nl / fotografie / cindy jansen en midas zwaan
SM-meesteres aan het aanrecht
(NRC Handelsblad, 17 december 2010)

De kunstenaarsgemeenschap op Facebook is groot en wat blijkt, het loont. Galerist Bob Smit zag er een installatie van de hem onbekende Midas Zwaan en nodigde hem uit voor een expositie. Het werk in kwestie is inderdaad de showstopper van de tentoonstelling: een tank, gebouwd van kindermeubels en ander huisraad. Zwaan bewerkte het met teer en vuur voor een zwartgeblakerd uiterlijk dat refereert naar de schijnbaar zware jeugd van de kunstenaar.

Die verwijzing geldt ook voor zijn andere werken: assemblages van koffers en kistjes die hij optuigt met adelaars en wapentuig. Het resultaat is een barokke, donkere beeldtaal die aanschurkt tegen bekend werk - Marc Bijl, Wim Delvoye - en het vooral op foto's goed doet. Dat is een fenomeen om rekening mee te houden. Internationaal hebben de rijkste verzamelaars inmiddels de gewoonte om kunst te kopen op basis van foto's, simpelweg omdat ze geen tijd hebben om kunst in het echt te gaan bekijken. Hoe mediageniek kunst is, kan belangrijker zijn dan hoe het in het echt overkomt.

In dat geval zou het er voor Zwaans mede-exposant, Cindy Jansen, somber uit moeten zien. Haar foto's zijn namelijk in het echt juist veel beter dan op een webpagina. Dat komt door subtiliteiten als donkerte en wisselende scherptes waarmee ze haar werk een zekere heimelijkheid geeft. Ze fotografeert half ontklede dames die rondhangen in huiselijke omgevingen - een keuken, een onopgemaakte slaapkamer, een huiskamer waar twee spierwitte billen oplichten in het duister. Het gezicht van een SM-meesteres aan een aanrecht valt weg in de donkere schaduwen waar Jansen zo van houdt, de vieze vaat die achter haar staat te wachten is duidelijk uitgelicht.

Jansens mooiste werk bij Smit is een foto die niet bij deze serie hoort, maar er gevoelsmatig wel op aansluit. Het laat het interieur zien van een Turks bordeel dat er buitengewoon morsig uitziet, wat voor een fotograaf een buitenkans is. De bloempatronen op de afgebrokkelde tegelmuren hebben roze tinten die terugkeren in kerstversiering die her en der onder het schrootjesplafond hangt. Zelfs de skaileren banken krijgen in het schijnsel van de rode lampen een bijpassende fuchsiakleurige gloed. Klassieke schilders verdeelden altijd kleurtinten over hun composities verdeelden voor een universele harmonie, dat blijken Roemeense hoerenmadams ook te kunnen.

Tentoonstelling: Cindy Jansen en Midas Zwaan, t/m 9 januari 2011 in Bob Smit Gallery, Eendrachtsplein 16, Rotterdam. www.bobsmit.com

sandrasmets.nl / fotografie / cindy jansen en midas zwaan