Loading
 
 
sandrasmets.nl / fotografie / clare strand
Kansspel met foto's uit iemans privéleven
(NRC Handelsblad, 2 november 2016)

Raak! Gewonnen! Opgetogen kijk ik de galeriehouder aan maar die wijst naar de spelregels: de hoepel moest hélemaal om de sokkel van de foto vallen. Helaas. Het leek zo gemakkelijk. De tentoonstelling van de Britse kunstenaar Clare Strand is een kermistent waarin je hoepels kunt gooien, nu niet om teddyberen, maar om haar eigen foto's. Drie ringen voor vijf euro, de winkans lijkt groter dan het is – net als op de echte kermis.

Strand ontwierp een enorme kermiskraam die maar nét in de galerie past. 'Hoepla' roepen de galeriehouders bij elke worp (wat de concentratie ook al niet helpt). En werpen doe je er naar Strands zwartwitfotootjes: een schoentje met suikerklontjes erin, rollen wc-papier, een hand met bramen, een roos. Het zijn ingetogen details uit iemands privéleven, beelden waar je aan afziet dat ze voor iemand anders veel betekenen. Hun vermeende sentimentele waarde – versterkt door de zwart-wit afdrukken, op klein formaat – staat haaks op de financiële waarde waar kansspelen om draaien.

Je kunt hoog en laag springen, want artistieke kwaliteit enzovoorts, maar uiteindelijk draait het in een galerie toch ook om verkoop – aldus benaderde Strand de galerie. Ze verwerkt haar foto's vaker in sculpturen en installaties om de positie en waarde van fotografie te bevragen. Zo ook deze tent. Ze ontwikkelde deze voor galerie LhGWR in Den Haag, maar die zette hem onlangs alvast bij de beurs Unseen, buiten. Unseen oogst al wel eens kritiek te veel festival te zijn, dus daar kon best – hoepla! – een schepje bovenop.

Met als gevolg dat niemand in de echte galeriestand binnen een foto kocht maar verzamelaars wel hun geluk probeerden bij de kraam – twee van hen gooiden prijs. Nu staat de tent in de galerie in Den Haag. Dat levert een troosteloze tentoonstelling op, met bonte kleuren en flikkerende lichtjes maar zonder mensen – een galerie, geen drukke braderie. Toch past die eenzaamheid, via een omweg, bij Strands nostalgische foto's. Deze hebben een verlorenheid omdat je het verleden niet vast kunt houden, zoals het ringen gooien ook een verloren zaak is.

Ik verlaat de galerie met een troostprijs: een ballon met de woorden 'All I won was this lousy balloon'. Toch een conceptueel kunstwerk rijker. Of is het alleen maar een ballon?

Clare Strand 'All that Hoopla', t/m 12 november 2016 in Galerie LhGWR, Stationsweg 137, Den Haag. Wo-za 12-17u. www.liefhertje.nlwww.liefhertje.nl

sandrasmets.nl / fotografie / clare strand